تبلیغات
ایده های امروز - دیاگ اینترنتی

دیاگ اینترنتی

تاریخ:یکشنبه 23 بهمن 1390-10:55 ب.ظ

درود بر خوانندگان گرامی

امروز به این موضوع فکر می کردم که ربع قرن است که در ایران خودروهایی وجود دارند که مجهز به سیستم ECU یا واحد الکترونیک و محاسباتی کامپیوتری هستند و شناسایی ایرادات و نواقص فنی خودرو از طریق همین واحد صورت می گیرد. مبنی بر اینکه با اتصال یک ورودی از جعبه فیوز و تبدیل آن به USB، از طریق نرم افزار مربوط به آن خودرو عملکرد سیستم (موتور) بررسی می شود.

فرض کنید خودرو شما در حاشیه یک بلوار خلوت و البته ناشناس دچار مشکل شده است، شما توقف کرده اید و با مرکز امداد تماس گرفته اید. مرکز امداد از شما سوال می پرسد که می توانید نشانه هایی از نقص فنی خودرو بدهید؟ و شما در آن موقعیت چیزی به ذهنتان نمی رسد. حتی سیستم موتور خودرو را نمی شناسید. پس در نتیجه تا زمانی که متخصص مورد نظر در محل حضور نیابد شما هیچ وقت نخواهید فهمید مشکل از کجاست. مرکز کنترل امداد هم نخواهد توانست بداند که مشکل از کجاست.

ایده امروز: شرکت خودروساز با یکی از اپراتورهای تلفن همراه قراردادی را منعقد می کند. در ECU خودرو سنسور دریافت کننده و ارسال کننده اطلاعات وجود دارد. در مرکز امداد نیز می توان گزارش های لحظه ای از وضعیت خودروهای تحت پوشش ایجاد نمود. در چنین مواقعی پس از تماس با مرکز اپراتور 2 سوال می پرسد:
 الف) محل یا منطقه مورد نظر (حدودی هم کافیست - صرفا برای تسهیل عملیات واکشی یا Select از بانک اطلاعاتی)
ب)  شماره شاسی یا شماره موتور یا کارت خودرو چیست؟
 پس از وارد نمودن کد مورد نظر، درخواستی از سرور مرکز امداد ناحیه (محلی که نزدیک حادثه است) ارسال می گردد و خودرو از طریق امواج مربوط به تلفن همراه پاسخ درخواست را می دهد. در سیستم تمام اطلاعات خودرو به صورت لحظه ای لیست می شود. در نتیجه اپراتور مرکز امداد اکنون می داند که آیا خودرو در محل قابل تعمیر است یا خیر؟ اگر نیست جرثقیل ارسال شود یا نشود؟ اگر هست چه اکیپی را برای تعمیر ارسال نماید اکیپ موتوری یا سواری؟ در این اکیپ ها چه افراد وجود دارند که می توانند خودرو مورد نظر را با توجه به تخصصشان تعمیر نمایند. چه ابزار و قطعات یدکی مورد نیاز است؟ و خیلی موارد دیگر.

مزایای این سیستم:

یافتن خودروهای سرقت شده
شرکت خودروساز می تواند بداند کدام قطعه در کدام خودرو قرار دارد (جلوی خیلی از واسطه گری ها گرفته می شود)
قطعاتی که در سال های مختلف و توسط شرکت های مختلف چقدر عمر نموده اند (کدام شرکت ها که قطعات را تامین می کرده اند از کیفیت بالایی برخوردار بوده اند)
کاهش هزینه های سرویس
یک نوع CRM: پیشنهاد دادن شرکت خودروساز از طریق پیامک به مصرف کننده که مثلا تخمین زده می شود تا تاریخ فلان در خودرو شما فلان اتفاق رخ دهد. یا تخمین زده می شود این قطعه طول عمرش در این تاریخ به اتمام می رسد) CRM از این نظر که در روش فعلی تا مصرف کننده وارد یک تعمیرگاه یا نمایندگی مجاز نشود و تا عملیات دیاگ را انجام ندهد نمی تواند بداند خودرو او در چه وضعیتی قرار دارد.
ایجاد یک پنل برای مصرف کننده: می توان برای خریدار یک حساب کاربری در یک پرتال ایجاد نمود و او پس از ورود به سامانه می تواند در همان لحظه از وضعیت فعلی خودرو خودش مطلع شود.

و بسیاری مزایای دیگر.

همیشه ایده پرداز و ایده ساز باشید.
شاد و شاداب باشید.