تبلیغات
ایده های امروز - پژو 405 و سیتروئن زانتیا، پرسیده اید چرا؟

پژو 405 و سیتروئن زانتیا، پرسیده اید چرا؟

تاریخ:جمعه 7 بهمن 1390-12:54 ب.ظ

درود
در سال 1389 پروژه پایانی کاردانی من شبیه سازی پرتال خودرو کشور نام داشت (به نشانی iranecar.ir) طبیعتا من هم مثل بسیاری از مردم هیچ اطلاعاتی راجع به خودرو و اجزا خودرو نداشتم و از طرفی سیستم باید به گونه ای طراحی می شد که تمام اجزا یک خودرو رو پوشش می داد تا خریدار در هنگام خرید اینترنتی خودرو (!) امکان مقایسه تک تک عناصر خودرو را داشته باشد. پس شروع به بازدید از وب سایت شرکت های خودرو سازی نمودم. هیوندای، فورد، رنو، ساب و ...
در مرحله جمع آوری اطلاعات بودم و ساعت ها بدون اینکه متوجه گذر زمان باشم به گشت و گذار در دنیای ماشین و خودرو می پرداختم...

از لینکی به لینک دیگری هدایت میشدم، راجع به تاریخچه پیدایش خودرو ها مطالعه می کردم، چه چیز باعث شد کیسه هوا، چراغ های راهنما، سیستم موتور خورجینی، آیرودینامیک و غیره می خواندم و می خواندم و کم کم می توانستم دید بهتر و واضح تری نسبت به دنیای خودرو پیدا کنم و روز به روز کار تحلیل سیستم با سرعت بیشتری حرکت می کرد. در برخی زمان ها مقالاتی را می خواندم که واقعا لذت می بردم به عنوان مثال من هیچ وقت نمی دانستم شرکت مزدا نام خود را از اهورامزدا اقتباس کرده و به هیچ وجه نمی دانستم که همین کارخانه خودروسازی طراحی و به طور کلی ساخت تک تک خودروهای خود را بر اساس مطالعات تاریخی که برروی اهورامزدا انجام می دهد می سازد. یعنی در پس هر خودرویی که توسط مزدا تولید شده است فلسفه و داستان های بسیاری نهفته است.
در پایان روزهای جمع آوری اطلاعات و دسته بندی آنها بودم که به کارخانه های خودروسازی کشورم فکر کردم. هیچ کس از خودرویی که در ایران ساخته می شود راضی نیست اما خوب چه کار کند؟ مجبور است که سوار شود(!) اما لحظه ای خودم را جای مدیرعامل یا مسئول کارخانه خودروسازی داخلی فرض کردم و از خودم پرسیدم اگر من این مسئولیت را داشتم چه کار می کردم... اما ایده امروز....
در سال 1369 امتیاز مونتاژ خودرو پژو 405 به کارخانه ایران خودرو واگذار گردید. 10 سال بعد امتیاز مونتاژ خودرو سیتروئن زانتیا به کارخانه خودرو سازی سایپا واگذار گردید. اما سوال اینجاست چرا سیتروئن زانتیا؟؟ چرا خودرو دیگری انتخاب نگردید؟ به نظر من شخص یا تیمی که سیتروئن زانتیا را برای مونتاژ در کشور ایران انتخاب کرد بسیار هوشمندانه و زیرکانه و البته سودجویانه عمل کرد و به نظر من در سطح کلان بسیار قابل تحسین.
جان کلام:
بر اساس اطلاعات درج شده در ویکی پدیا (کلیک نمایید) سیستم موتور پژو 405 و سیتروئن زانتیا مشابه یکدیگر و یکسان می باشد. یعنی یکبار مطالعه، طراحی و ساخت موتور صورت گرفته و در شکل های مختلف با اسم های مختلف با نام یک خودروی دیگر به عنوان محصول به بازار عرضه گردیده  (در دنیای شی گرایی نرم افزار پلی مورفیسم نامیده می شود) و ما به عنوان مصرف کنندگان این خودرو ها هیچ اطلاعی از این سیاست پشت پرده نداریم. قطعا با وجود کارخانه نسبتا عظیمی به نام ایران خودرو که این موتور را تولید می کرد و سابقه 10 ساله در تولید آن را در کارنامه خود داشت انتخاب خودرو سیتروئن زانتیا جهت مونتاژ در کارخانه کوچکتری به نام سایپا یک انتخاب هوشمندانه و زیرکانه بود. کسی نمی داند اما به احتمال فراوان کارخانه سایپا تفاهم نامه هایی که با کارخانه ایران خودرو امضا کرده که قطعات به صورت مشترک تولید شوند و با این کار هزینه های تولید را برای یکدیگر بسیار کاهش داده اند. حتی ممکن است در زمانی که انبار یکی از کارخانه ها از قطعه ای خاص خالی بوده باشد به کمک یکدیگر آمده اند. نام ایده امروز را "ایده یک انتخاب صحیح" نامگذاری می کنم. با این انتخاب میلیاردها تومان سود کسب شد. هزاران نفر مشغول کار شدند و چرخ صنعت گردید و...

.... و بسیاری در این 10 سال خودرویی را خریداری نموده اند که نمی دانسته اند دانش به کار رفته در این خودرو مربوط به سال 1987 می باشد (کلیک نمایید)