تبلیغات
ایده های امروز - استفاده از بازی در امر آموزش

استفاده از بازی در امر آموزش

تاریخ:سه شنبه 2 اسفند 1390-08:04 ب.ظ

درود بر شما

پست امروز در زیرمجموعه مبحث ایده هایی که می بینم قرار می گیرد. تا قبل از جنگ امریکا و افغانستان و حتی قبل از جنگ امریکا با عراق، وزارت دفاع امریکا از یک ایده بسیار جالبی استفاده می کنه و اون ایده طراحی نرم افزارهایی برای آموزش سربازان خودش قبل از شروع جنگ هست. یعنی استفاده از نرم افزار در امر آموزش. ایده بسیار جالبی هست. این نرم افزار باید تمام شرایط آب و هوایی، محیط، تکنیک ها، اسلحه ها، خیابان ها و کوچه ها، خودرو ها، اشخاصی که باید کشته شوند (بخوانید غول)، امکانات آنها و غیره را آموزش دهد.
در مهندسی نرم افزار درسی بنام شبیه سازی کامپیوتری وجود دارد که تلفیقی از ریاضیات مهندسی، آمار و احتمالات، یک زبان برنامه نویسی، ساختمان داده، طراحی الگوریتم و هوش مصنوعی است. در این درس مباحثی که در دنیای واقعی به صورت نظریه باقیمانده اند به سیستم های نرم افزاری تبدیل می شوند و بوسیله آنها می شود مدل های ارائه شده بر اساس نظریات را شبیه سازی کرد و نتیجه را مشاهده نمود.

مثل شبیه سازی مدیریت امداد. به عنوان مثال در خیابانی به نام خیام حادثه ای رخ داده، بوسیله نرم افزار های شبیه سازی می توان شرایط مختلف را برای مدیریت امداد بررسی نمود، مثلا در آب و هوای بارانی و در ترافیک نیمه سنگین چقدر طول می کشد تا خودرو آتش نشانی یا امداد به محل حادثه واقع در خیابان خیام برسد. و یا تخمین اینکه در روز 145 سال هوا بارانی است یا نیمه ابری، در چه حالتی در منطقه الف طوفان رخ خواهد داد. و یا اینکه در هنگام آتش سوری جنگل ها بوسیله نرم افزار های شبیه ساز می توانند تخمین زد که آتش در 3 دقیقه آینده با چه سرعتی چه محدوده ای را تحت پوشش قرار می دهد. اگر باد از قسمت شمالغربی با سرعت 12 کیلومتر بر ساعت بر محدوده آتش گرفته بوزد ظرف 7 دقیقه آینده کدام مناطق آتش خواهند گرفت؟ حال از کدام نقطه برای کنترل آتش شروع کنیم. پیش بینی قیمت های بورس، شبیه سازی جمعیت و بدست آوردن نرخ کنترل جمعیت، مقابله و محاسبه نرخ رشد آفت های کشاورزی و یا نرخ زاد و ولد موش ها در زمین های زراعی، و از این قبیل مسائل...

وزارت دفاع امریکا دقیقا از همین ابزار برای پیاده سازی ایده خود استفاده کرد و آن طراحی بازی های کامپیوتری برای نیروهای نظامی خود بود (که بعدها تجاری شدند). در این بازی ها سرباز می داند در مرحله شماره 5 در یک محیط کویری خواهد بود و در مرحله 8 باید در شهر x بمبی را خنثی کند. مثلا این بمب در خیابان البغداد و ساختمان شماره 54 قرار دارد، این ساختمان پنجره های مربع شکل با شیشه های دوجداره دارد. دارای 3 درب خروجی است و در اطراف آن شرکت ها و بوتیک های تجاری قرار دارند که مثلا برای رسیدن به این ساختمان باید از دو چهارراه عبور نمود و.... در مرحله 12 در یک کوهستان با دمای منفی 5 درجه سانتی گراد و باد با سرعت 10 کیلومتر بر ساعت می وزد. اسلحه شما ایکس 6 نام دارد پس از شلیک 15 گلوله باید خشاب آن را عوض کنید. 7 ثانیه طول می کشد تا شما خشاب را عوض کنید و در این 7 ثانیه احتمال آسیب دیدن شما 55 درصد است. پس بهتر است از اسلحه ایکس 2 استفاده کنید اما عیب اسلحه ایکس 2 در این است که دقت کمتری نسبت به ایکس 6 دارد اما سبک تر و با تعداد گلوله بیشتر در هر خشاب است....

یعنی بوسیله ابزاری بنام بازی سربازان آماده حمله یا دفاع در شرایط متفاوت هستند. می دانند خیابان های آن شهر چه نام دارد و درکل ساختار شهر به چه صورت است. شهر دایره ای است یا به صورت چندضلعی توسعه یافته است. ایستگاه های مترو در کدام نقاط شهر هستند و ... به اینصورت سرباز می داند چگونه حرکت کند، چه اسلحه هایی در اختیار وی قرار دارند و ویژگی های هر اسلحه یا خودرو چیست.


ایده امروز: استفاده از بازی های کامپیوتری در آموزش سربازان امریکایی

پ.ن: متاسفانه می دانید که یک بازی علیه کشور ایران ساخته شده است.